داروسازی پارس حیان، " تولیدکننده برتر " به انتخاب انجمن داروسازی ایران

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی و مزایای هرکدام چیست؟

استفاده از ضدآفتاب بخش مهمی ‌از هر روتین مراقبت از پوست است. به دلایل گوناگونی مثل جلوگیری از آفتاب سوختگی، بروز علائم پیری ناشی از آسیب‌های نور خورشید، ایجاد لک و تیرگی و از همه مهم‌تر پیشگیری از سرطان پوست، باید به صورت مرتب از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنیم.
اما آیا همه ما می‌دانیم که باید از چه نوع ضدآفتابی استفاده کنیم؟ اهمیت پاسخ به این سوال زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم گاهی استفاده از ضدآفتابی که مناسب پوست‌مان نیست، می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به پوست برساند.
شاید شنیده باشید که کرم‌های ضدآفتاب به طور کلی به دو دسته ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند و هرکدام با ویژگی‌های خاص خود می‌توانند برای پوست‌های مختلف کارکرد و تاثیری متفاوت داشته باشند. در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف قصد داریم به بررسی تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی بپردازیم و امتیازات و اشکالات استفاده از هرکدام را مرو بررسی قرار دهیم.
با ما همراه باشید.

ضدآفتاب فیزیکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ضدآفتاب فیزیکی، همان‌طور که از نام آن پیداست، از فیلترهای فیزیکی برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده می‌کند. فیلترهای فیزیکی ضدآفتاب از موادی معدنی همچون دی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده‌اند که روی سطح پوست شما قرار می‌گیرند و جذب پوست نمی‌شوند. این فیلترها همچون آینه عمل می‌کنند و اشعه UV را از سطح پوست منعکس می‌کنند.
به دلیل وجود همین مواد معدنی در فرمولاسیون این نوع ضدآفتاب‌ها، به آن‌ها ضدآفتاب معدنی یا مینِرال نیز گفته می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که درباره تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی می‌توان گفت این است که ضدآفتاب‌های فیزیکی برای افرادی که پوست حساس دارند انتخابی عالی است. زیرا بدون آن‌که به پوست نفوذ کند از آن محافظت می‌کند و احتمال ایجاد واکنش‌های پوستی همچون، التهاب، قرمزی، تورم، سفت شدن، خارش و… را به پایین‌ترین سطح می‌رساند.

به طور کلی می‌توان گفت ضدآفتاب‌های فیزیکی دارای این ویژگی‌ها هستند:

  • دارای ترکیبات معدنی همچون دی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم
  • عدم نفوذ به پوست و باقی ماندن بر روی سطح پوست
  • بازتاب اشعه‌های مضر نور خورشید از سطح پوست
  • مناسب برای افرادی که پوست حساس دارند

ضدآفتاب فیزیکال پوست حساس

كرم ضد آفتاب +SPF 50 فیزیکال پوست حساس سان سیف VITI- SENSE را می‌توان از بهترین ضدآفتاب‌های فیزیکی موجود در بازار دانست که با توان حفاظتی بالا و عدم وجود بازتابنده‌های شیمیایی در آن، برای استفاده افراد با پوست حساس، همچون زنان باردار و شیرده، بهترین انتخاب است.

مهم‌ترین ویژگی‌های ضدآفتاب‌های شیمیایی چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، ضدآفتاب شیمیایی حاوی فیلترهای شیمیایی است. اما این همه داستان نیست!
اصلی‌ترین تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی این است که ضدآفتاب شیمیایی برخلاف نوع فیزیکی آن، به صورت محدود جذب پوست می‌شود، به زیر لایه شاخی پوست، که بیرونی‌ترین لایه است نفوذ می‌کند و با انجام ترکیبات شیمیایی تاثیر اشعه‌های مضر آفتاب را از بین می‌برد.
همین ویژگی هم باعث می‌شود تا این نوع ضدآفتاب برای افراد بسیاری که دارای پوست حساس هستند،  چندان مناسب به نظر نرسد. چرا که نفوذ این نوع ضدآفتاب، هرچند نفوذ کم و محدود، ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود.

به طور کلی می‌توان گفت ضدآفتاب‌های شیمیایی دارای این ویژگی‌ها هستند:

  • حاوی فیلترهای شیمیایی هستند
  • به زیر لایه شاخی پوست نفوذ می‌کنند
  • با انجام ترکیبات شیمیایی اثر اشعه‌های آفتاب را از بین می‎‌برند
  • ممکن است باعث ایجاد واکنش در پوست‌های حساس شوند

سخن پایانی

یکی از دغدغه‌هایی که این روزها ممکن است برای انتخاب ضدآفتاب مناسب داشته باشید، دانستن تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی و مزایا و معایب استفاده از هرکدام آن‌هاست.
در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف ما به بررسی همین مسئله پرداختیم و تلاش کردیم تا به زبانی ساده ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی را با هم مقایسه کنیم و معایب و مزایای هرکدام را برشمردیم.
شما کدام ضدآفتاب را ترجیح می‌دهید؟ فکر می‌کنید کدام نوع ضدآفاب مناسب پوست شماست؟ فیزکی یا شیمیایی؟
لطفا نظر، سوال و یا تجربه خود را با ما در بخش کامنت‌های این مقاله به اشتراک بگذارید.