داروسازی پارس حیان، " تولیدکننده برتر " به انتخاب انجمن داروسازی ایران

بهترین ضدآفتاب کودکان

بهترین ضدآفتاب کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

همه ما می‌دانیم که محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید از همان دوران کودکی چقدر مهم است. چرا که آسیب‌هایی نظیر آفتاب‌سوختگی در کودکی می‌تواند به صدمات جبران‌ناپذیری به پوست در بزرگسالی منجر شود.
کودکان پوست بسیار ظریف، نازک و حساسی دارند و بسیاری از والدین برای محافظت از پوست فرزندان خود به دنبال کرم ضدآفتاب مناسبی هستند تا بتواند پوست آن‌ها را از خطرات و آسیب‌های نور خورشید درامان نگه دارد. حال باید دید که بهترین ضدآفتاب کودکان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ از چه سنی کودکان نیاز به مصرف ضدآفتاب دارند؟ و چه تفاوت‌هایی بین ضدآفتاب کودکان و بزرگسالان وجود دارد؟
در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف می‌خواهیم به دنبال پاسخی برای این سوالات هستیم تا بتوانیم هرچه بهتر از پوست فزرندان‌مان مراقبت نیم. با ما همره باشید!

ضدآفتاب فیزیکی را برای کودکان انتخاب کنیم یا ضدآفتاب شیمیایی؟

اگر مقالات دیگر ما را مطالعه کرده باشید، حتما می‌دانید که به طور کلی دو نوع ضدآفتاب وجود دارد؛ ضدآفتاب شیمیایی و ضدآفتاب فیزیکی.
کرم ضدآفتاب شیمیایی (Chemical) معمولاً حاوی مواد بیشتری است. عملکرد این نوع ضدآفتاب به این شکل است که به بالاترین لایه پوست یعنی لایه شاخی پوست نفوذ می‌کند تا اشعه خورشید را به انرژی تبدیل کرده و از آسیب‌های احتمالی آن جلوگیری ‌کند.
در مقابل، کرم ضدآفتاب فیزیکی (Physical) که گاهی اوقات به عنوان ضدآفتاب معدنی (Mineral) نیز شناخته می‌شود، روی سطح پوست قرار می‌گیرد و همچون یک آینه اشعه ماورای بنفش را از سطح پوست منعکس می‌کند و مانع نفوذ آن به پوست می‌شود. بافت این کرم معمولاً ضخیم‌تر از ضدآفتاب شیمیایی است اما برای افرادی که پوست حساس دارند، مانند کودکان، گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.
تا این‌جا متوجه شدیم که یکی از مشخصات بهترین ضدآفتاب کودکان فیزیکی بودن ضدآفتاب است. اما یکی دیگر از ویژگی‌های ضدآفتاب‌های فیزیکی یا معدنی وجود ترکیباتی همچون دی اکسید روی یا دی اکسید منیزیم است که هر دو برای مراقبت از پوست حساس کودکان در برابر آفتاب بسیار مفید هستند.
چنانچه می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های ضدآفتاب‌های شیمیایی و فیزیکی داشته باشید، این مقاله را از دست ندهید.

به میزان اس پی اف (SPF) توجه کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هنگام انتخاب بهترین ضدآفتاب کودکان باید به آن توجه داشت، میزان SPF ضدآفتاب است. SPF که کوتاه شده عبارت  Sun Protection Factor است، نشان ‌دهنده میزان محافظت از پوست در برابر اشعه UVB یا ماورای بنفش نوع دوم است که عامل اصلی ایجاد آفتاب سوختگی، قرمزی و التهاب پوست است.
این عدد مشخص می‌کند که ضدآفتاب تا چه حد زمان ایجاد این عوارض را عقب می‌اندازد. برای مثال با استفاده از کرم ضد آفتاب با اس پی اف 30، این زمان تا 120 دقیقه می‌تواند به تاخیر بیفتد. ضدآفتاب مناسب کودکان نیز مانند ضدآفتاب‌های مخصوص بزرگسال بهتر است حداقل حاوی SPF 30 باشد.

ضدآفتاب با طیف وسیع را برای کودکان انتخاب کنید

ضدآفتاب‌های طیف وسیع ضدآفتاب‌هایی هستند که علاوه بر UVB می‌توانند از پوست در برابر UVA هم محافظت کنند.
اشعه ماورای بنفش نوع B تنها اشعه آسیب‌زای خورشید نیست، UVA اشعه ماورای بنفش دیگری است که با انرژی کمتر اما میزان نفوذ بیشتر به پوست، می‌تواند مسبب آسیب و عوارض دیررسی همچون چروک، لک و سرطان‌های پوست شود.
به همین دلیل هم بهترین ضدآفتاب کودکان ضدآفتابی است که توان محافظتی با طیف گسترده را داشته باشد. این توانایی معمولا با درج شاخص‌هایی همچون PA یا BOOTS STAR بر روی بسته‌بندی ضدآفتاب قابل تشخیص است.

به ضدآب بودن کرم ضدآفتاب دقت کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در انتخاب بهترین ضدآفتاب کودکان، ضدآب و ضدتعریق بودن آن است. این ویژگی به خصوص در فصول گرم سال مانند تابستان اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند که کودکان فعالیت‌های بیرون از خانه بیشتری دارند و به استخر، دریا و پارک‌های آبی می‌روند.
از طرف دیگر تعریق پوست می‌تواند تاثیر محافظتی ضدآفتاب را خیلی زود از بین ببرد و چون میزان تعریق بدن در هوای گرم بیشتر است، بهتر است ضدآفتاب‌های ضدآب و ضدتعریق را برای کودک‌مان انتخاب کنیم.
با توصیحاتی که گفته شد می‌توان گفت کرم ضدآفتاب کودکان سان سیف با +SPF 30 و قدرت محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB آفتاب، تمام ویژگی‌های بهترین ضدآفتاب کودکان را داراست. این ضدآفتاب که فیزیکی و فاقد جاذب‌های شیمیایی است، در برابر تعریق و شستشو مقاوم است و همراه با ترکیبات مرطوب کننده‌ای که دارد می‌تواند مراقبتی تخصصی از پوست کودک دلبندتان به عمل آورد.

کودکان از چه سنی نیاز به ضدآفتاب دارند؟

این سوالی است که شاید برای خیلی از والدین مطرح باشد. حقیقت این است که ضخامت پوست کودکان 5 برابر کمتر از پوست بزرگسالان است و برای همین به مراقبت بسیار بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارد. از طف دیگر بسیاری از ترکیبات و مواد به کار رفته در ضدآفتاب‌ها ممکن است به پوست و دیگر اندام‌های حساس آن‌ها آسیب بزند.
با توجه به همین نکات، توصیه متخصصان پوست این است که مصرف ضدآفتاب برای کودکان را از سن 6 ماهگی آن‌ها آغاز کنیم. تا قبل از 6 ماهگی اما بهتر است که اساسا کودکان را درمعرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نداده و در صورت پیش آمدن این موقعیت حتما از کلاه آفتاب‌گیر و لباس‌های پوشیده برایشان استفاده کنیم.

جمع‌بندی

مراقبت از پوست ظریف و حساس کودکان و محافظت از آن در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید، وظیفه مهمی برای همه والدین به شمار می‌رود. یکی از راه‌های این مراقبت، استفاده از ضدآفتاب مناسب است. در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف به مهم‌ترین نکاتی پرداختیم که هنگام انتخاب بهترین ضدآفتاب کودکان می‌بایست در نظر بگیریم.
چنانچه سوال، نظر و یا تجربه‌ای در زمینه استفاده از ضدآفتاب برای کودک خود دارید حتما آن را با ما در بخش نظرات همین مطلب مطرح نمایید.