داروسازی پارس حیان، " تولیدکننده برتر " به انتخاب انجمن داروسازی ایران

پوست چرب و جوشدار

پوست چرب و جوشدار چه ویژگی‌ها‌یی دارد و چگونه باید از آن مراقبت کرد؟

پوست چرب و جوشدار یکی از انواع رایج پوست است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد نیازمند مراقبت بیشتری است. این نوع پوست به دلیل ترشح بیشتر غدد سباسه پوست روغنی‌تر بوده و مستعد بروز آکنه است. آندروژن نام هورمونی است که می‌تواند باعث‌ترشح بیش از حد سبوم در پوست شود. افرادی که دارای پوست چرب و جوشدارند، شاهد باز بودن منافذ پوست نیز هستند.‌ترشح بیش از حد سبوم، ضخیم شدن پوست و انباشته شدن سلول‌های مرده در پوست، باعث به وجود آمدن انواع آکنه و جوش‌های سرسیاه و سرسفید روی پوست می‌شوند که قطعا ظاهر خوشایندی ندارند.
در ادامه این مقاله از بلاگ سایت سان سیف قصد داریم در مورد پوست چرب و جوشدار، ویژگی‌ها‌ و نحوه مراقبت از این نوع پوست صحبت کنیم. بنابراین، اگر دارای این نوع پوست هستید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

نشانه‌ها‌ی داشتن پوست چرب و آکنه‌دار

اگر بخواهیم ساده در مورد پوست چرب و جوشدار صحبت کنیم، باید بگوییم که این نوع پوست دارای درخشندگی خاصی است. به طوری که به محض نگاه کردن به آن، شاهد براق بودن پوست خودتان خواهید بود. معمولا جوش‌ها‌ی پوستی روی صورت، گردن و بخش‌ها‌ی مختلف سینه ظاهر می‌شوند. دقت داشته باشید که وجود آکنه در پوست، تنها نشانه چرب بودن پوست نیست. پوست چرب و جوشدار، دارای نشانه‌ها‌یی است که در ادامه به آن‌ها‌ اشاره می‌کنیم.
• پس از گذشت 1 الی 2 ساعت از پاکسازی پوست خودتان، شاهد براق شدن دوباره پوست هستید.
• نمی‌توانید به راحتی یک آرایش دلچسب داشته باشید. چون معمولا آرایش از روی پوست چرب می‌ریزد.
• جوش‌های سرسیاه و سفید در بخش‌های مختلف صورت شما دیده می‌شوند.
• منافذ پوست شما در مناطق مختلف از جمله بینی، چانه و پیشانی (منطقه T صورت) بزرگترند.

پوست چرب و جوشدار

چرا پوست چرب و جوشدار می‌شود؟ بررسی علت‌ها‌ی چرب شدن پوست

شاید تا به حال زیاد در مورد علائم پوست چرب و جوشدار شنیده‌اید؛ اما آیا می‌توانید که چرا پوست چرب و جوشدار می‌شود؟ به طور کلی، عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند ریسک ابتلا به چربی پوست را افزایش دهند که عبارتند از:

  • ژنتیک

اگر خانواده شما دارای پوست چرب و جوشدار هستند، احتمالا شما هم به علت ژنتیک دچار این مشکل می‌شوید. چرا که غدد چربی شما به صورت خانوادگی و ارثی فعالیت زیادی دارند.

  • شرایط آب و هوایی

افرادی که در شهرهای دارای آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، احتمالا دارای پوست چرب و جوشدار هستند. برعکس، هوای خشک و سرد، می‌تواند باعث خشک شدن بیشتر پوست شود.

  • رژیم غذایی و سبک زندگی

یکی دیگر از عواملی که باعث چرب شدن پوست می‌شود، داشتن رژیم غذایی نامناسب است. در واقع، افرادی که سیگار می‌کشند و یا الکل مصرف می‌کنند، احتمالا بیشتر از دیگران در معرض چرب شدن پوست هستند.

  • تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی مانند قاعدگی، بارداری، یائسگی، استرس و … می‌توانند عاملی برای‌تر‌شح سبوم بیشتر در پوست باشند.

روتین‌ها‌ی مراقبتی برای پوست چرب و جوشدار

مثل همه انواع پوست، برای اینکه از پوست چرب و جوشدار خودتان بهتر مراقبت کنید، باید از روتین‌های مراقبتی مخصوص پوست چرب کمک بگیرید. روتین مراقبت از پوستی که شامل محصولات تخصصی و فرموله شده برای این نوع پوست باشد. در ادامه به شرح مراحل مختلف روتین پوست چرب و جوشدار می‌پردازیم.

1. روزانه پوست خود را تمیز کنید

از یک پاک کننده صورت محلول در آب و یک شوینده ملایم و غیرصابونی برای تمیز کردن صورت خودتان، دو بار در روز استفاده کنید. هرگز از شوینده‌هایی که دارای مواد صابونی، عطر و مواد مضر هستند، برای شستشوی پوست خودتان استفاده نکنید. این کار به پاک کردن انواع آلودگی‌ها و چربی اضافی پوست کمک می‌کند.

2. از تونر استفاده کنید

یک تونر باکیفیت، می‌تواند منافذ باز پوست شما را نسبت به گذشته، بیشتر ببندد. تونرها دارای آنتی اکسیدان‌های مختلفی‌اند و علاوه بر پاکسازی پوست، به شما یک پوست تمیز و بدون چین و چروک را هدیه می‌دهند.

3. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

اشعه‌های مضر آفتاب یکی از مضرترین عوامل برای انواع پوست از جمله پوست چرب و جوشدار است. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و مشکلاتی نظیر ایجاد لک، چین و چروک وانواع سرطان در اثر اشعه آفتاب، سعی کنید که همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. یک کرم ضد آفتاب مخصوص پوست‌های چرب را خریداری کنید و 20 دقیقه قبل از خروج از منزل، مورد استفاده قرار دهید.

ضد آفتاب آکنئیک سان سیف

کرم ضدآفتاب فاقد چربی +SFP35 سان سیف ACNEIC مناسب پوست‌های چرب و جوشدار و مختلط، علاوه بر محافظت کامل در برابر انوع اشعه‌های مضر آفتاب، تنظیم کننده ترشح غدد چربی پوست و کاهش دهنده ظاهر براق پوست نیز هست. این کرم گزینه بسیار مناسبی است که اگر پوستتان چرب است، می‌تواند یکی از ایده‌آل‌ترین کرم‌های ضد آفتاب برای پوست شما باشد.

4. پوست خود را لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری پوست یکی از بهترین بخش‌های روتین‌های مراقبتی پوست است که می‌تواند باعث جلوگیری از تجمع سلول‌های مرده پوست، چربی اضافی، جوش‌های سرسیاه و سفید، روشن کردن و صاف کردن پوست شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف سعی کردیم در مورد علائم پوست چرب و جوشدار، کارهایی که افراد دارای این نوع پوست می‌توانند انجام دهند و عوامل به وجود آورنده این نوع پوست صحبت کنیم. امیدواریم با خواندن این مقاله، توانسته باشید اطلاعات خوبی در مورد پوست چرب و آکنه‌دار کسب کنید.