داروسازی پارس حیان، " تولیدکننده برتر " به انتخاب انجمن داروسازی ایران

چرا استفاده از ضد آفتاب برای حفظ سلامت پوست مهم است؟

مراقبت از پوست، به عنوان بزرگترین عضو بدن که وظیفه خطیر حفاظت از اندام‌های داخلی را به عهده دارد، از اهمیت زیادی در حفظ سلامت بدن برخوردار است.
استفاده از ضد آفتاب هم یکی از اساسی‌ترین اقداماتی است که هر کسی می‌تواند و می‌بایست برای حفظ سلامت پوست خود انجام دهد.
اما شاید هنوز برایتان سوال باشد که ضد آفتاب‌ها در برابر چه نوع آسیب‌هایی قرار است از پوست ما محافظت کنند؟
در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چرا استفاده از ضد آفتاب ضرورت دارد و ضد آفتاب‌ها چطور می‌توانند در حفظ سلامت پوست به ما کمک کنند؟

عوارض قرار گرفتن در معرض آفتاب:
نور خورشید و تابش مقداری از اشعه UV برای تحریک سنتز ویتامین D، کنترل هورمون ملاتونین و تنظیم چرخه خواب برای بدن ضروری است.
اما در کنار فواید و مزایای بی‌شمار، مواجهه زیاد با آفتاب می‌تواند به واسطه اشعه‌های ماوراء بنفش، آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری هم به پوست وارد می‌کند.
تحریک سنتز ملانین، افزایش ضخامت اپیدرم، آفتاب سوختگی، التهاب و قرمزی پوست، تغییر رنگ پوست، ایجاد چین و چروک و لک، سرطان پوست و مشکلات پوستی فراوان نمونه‌هایی از این مشکلات و آسیب‌هاست.
از آن‌جایی که یکی از موثرترین راه‌ها برای حفظ سلامتی پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید استفاده از ضد آفتاب‌هاست،
در ادامه به بررسی انواع اشعه UV و تاثیر هرکدام بر پوست خواهیم پرداخت.

سان سیف به عنوان برندی مطرح و پیشرو در تولید انواع ضد آفتاب‌های تخصصی با عملکردهای گوناگون، وظیفه محافظت از سلامت پوست همه اعضای خانواده را به عهده گرفته است. برای مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

اشعه‌های مضر خورشید و تاثیر آن‌ها:
امواج رادیویی، امواج مادون قرمز، نور مرئی و اشعه ماوراء بنفش (UV) از مهم‌ترین امواج خورشید هستند که به زمین تابیده می‌شوند. در این میان امواج UV را می‌توان از زیان‌بارترین امواج خورشید دانست که قسمت زیادی از آن‌ها توان عبور از جو و رسیدن به پوست ما را دارند.

اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید (UV) به سه دسته UVA، UVB و UVC تقسیم می‌شوند. اشعه UVC، که خطرناک‌ترین آن‌هاست، به واسطه وجود لایه ازن و اتمسفر زمین، خوشبختانه مجال رسیدن به زمین و تاثیر بر پوست را نمی‌یابد و پیش از ورود به جو زمین خنثی می‌شود.
اما اشعه‌های UVA و UVB با طول موج‌های بلندتر و قدرت نفوذ بیشتر خود،‌ از لایه ازن عبور کرده و هر کدام تاثیراتی منفی بر پوست انسان دارند. این عوارض را می‌توان به دو دسته عوارض زودرس و عوارض دیررس تابش آفتاب تقسیم کرد.

آسیب‌های اشعه UVB:
این اشعه با طول موج کوتاه‌تر، نفوذ کمتر و انرژی بیشتر نسبت به اشعه UVA خورشید، با نفوذ به قسمت فوقانی لایه اپیدرم که بالاترین لایه پوست محسوب می‌شود، تاثیراتی زودرس، حاد و البته خوش‌خیم روی پوست می‌گذارد.
اثراتی که با گذشت تنها مدتی کوتاه قابل مشاهده هستند:

  • آفتاب سوختگی
  • التهاب و قرمزی
  • تغییر رنگ پوست

شدت اشعه UVB در ساعات ظهر و بین 10 تا 14 بعدازظهر بیشتر بوده و نمی‌تواند از شیشه عبور کند. برای همین هم بسیار توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از قرار گرفتن در معرض آفتاب در این ساعات پرهیز کنید.

آسیب‌های اشعه UVA:
اشعه UVA با طول موج بلندتر، نفوذ بیشتر و انرژی کمتر نسبت به UVB تا لایه درم پوست نفوذ کرده و عوارضی دیررس، تدریجی و خطرناک‌تر ایجاد می‌کند. از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تخریب کلاژن و الاستین پوست
  • پیری و چین و چروک پوست
  • ایجاد لک‌های تیره
  • انواع سرطان‌ها و بدخیمی‌های پوست

استفاده از ضد آفتاب چگونه می‌تواند از سلامت پوست محافظت کند؟
ضد آفتاب‌ها این توانایی را دارند که یا با انعکاس اشعه‌های مضر آفتاب در ضد آفتاب‌های فیزیکال و یا با نفوذ به لایه‌های بالاتر اپیدرم و جلوگیری از تاثیر آفتاب بر پوست در ضد آفتاب‌های شیمیایی، ما را در برابر بخش زیادی از آسیب‌هایی که برشمردیم، ایمن نگه دارند.
وجود فاکتور حفاظتی در برابر اشعه‌های مضر خورشید (SPF) در محصولات ضد آفتاب می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های اشعه UV آفتاب و ایجاد عوارضی نظیر آفتاب سوختگی، قرمزی، التهاب، چین و چروک، لک و سرطان محافظت کند.
استفاده از ضد آفتاب با حداقل SPF 30 به مقدار مناسب، تمدید آن بعد از ۲ تا ۳ ساعت و توجه به ضد آب و ضد تعریق بودن آن می‌تواند تا میزان بسیاری از آسیب‌های تابش آفتاب بر پوست جلوگیری کند.
اگر می‌خواهید درباره SPF بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله (اس پی اف چیست) را بخوانید. (لینک مقاله بعدا اضافه می‌شود)

نتیجه‌گیری:
نور خورشید علیرغم نیروی زندگی‌بخش خود، به دلیل وجود اشعه‌های مضری همچون ماوراءبنفش، می‌تواند به ایجاد انواع آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی منجر شود.
استفاده از ضد آفتاب یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند به میزان قابل توجهی تاثیرات نامطلوب تابش آفتاب را کاهش داده و سلامت و شادابی پوست را تضمین کند.
آیا شما به صورت مرتب از ضد آفتاب استفاده می‌کنید؟ لطفا اگر تجربه، سوال و یا نظری درباره استفاده از ضد آفتاب‌ها دارید، آن را با ما و خوانندگان بلاگ سان سیف در بخش نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.

توضیحات متا:
استفاده از ضد آفتاب می‌تواند به میزان قابل توجهی از ایجاد آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی جلوگیری کند. خواندن این مقاله شما را برای شناخت بهتر این آسیب‌ها و چگونگی پیشگیری از آن‌ها راهنمایی می‌کند.