داروسازی پارس حیان، " تولیدکننده برتر " به انتخاب انجمن داروسازی ایران

SPF چیست؟

SPF چیست و چه اهمیتی در حفظ سلامت پوست دارد؟

استفاده از ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای حفظ سلامت و زیبایی پوستمان انجام دهیم. در این میان عوامل زیادی در انتخاب ضد آفتاب مناسب برای پوست هر فرد دخیل است.
از آن جمله می‌توان به نوع ضد آفتاب همچون شیمیایی یا فیزیکال، رنگی یا نامرئی و خصوصیاتی مانند فاقد چربی بودن یا نبودن آن و… اشاره کرد.
اما یکی از فاکتورهایی که شاید همه ما در هنگام انتخاب ضدآفتاب مناسب در نظر می‌گیریم، میزان SPF ضد آفتاب است. همان عددی که در کنار سایر خصوصیات ضد آفتاب، بزرگ‌تر از آشکارتر از باقی مشخصات درج می‌شود.
ولی آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اصلا SPF چیست و چه کاری قرار است برای پوست ما انجام بدهد؟ آیا تفاوت در میزان SPF می‌تواند به عنوان عاملی اثرگذار در تشخیص ضد آفتاب مناسب موثر باشد؟
دراین مقاله از بلاگ سایت سان سیف قصد داریم به این سوال‌ها پاسخ دهیم. با ما همراه باشید!

SPF چیست؟

اس پی اف مخفف عبارت  Sun Protection Factor به معنای فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید است. این عدد بیان‌گر نسبتی است که نشان می‌دهد استفاده از ضد آفتاب به چه میزان زمان ایجاد عوارض زودرس اشعه ماوراء بنفش خورشید (UVB) مانند آفتاب‌سوختگی، قرمزی و التهاب پوست را به تاخیر می‌اندازد.
به عبارت دیگر SPF بیان‌گر زمان قرمز شدن پوست بدون ضد آفتاب، نسبت به زمان قرمز شدن پوست پس از استفاده از ضد آفتاب است.
اگر می‌خواهید در مورد انواع عوارض و آسیب‌های اشعه‌های UV آفتاب بیشتر بدانید، مقاله چرا استفاده از ضد آفتاب برای حفظ سلامت پوست مهم است؟ را بخوانید.

SPF چیست

SPF چه کاری انجام می‌دهد؟

تصور کنید که پوست شما بدون استفاده از ضد آفتاب، بعد از گذشت چهار دقیقه دچار قرمزی می‌شود. حالا با استفاده از کرم ضد آفتاب با اس پی اف 30، این زمان تا 120 دقیقه می‌تواند به تاخیر بیفتد.
در واقع کار SPF حفظ سلامت پوست در برابر آسیب‌های اشعه‌های مضر خورشید و جلوگیری از عوارضی چون آفتاب‌سوختگی، قرمزی، التهاب و در نهایت پیشگیری از آسیب‌هایی چون لک، چین و چروک و سرطان است.

آیا با افزایش SPF، محافظت از پوست در برابر آفتاب بیشتر می‌شود؟

شاید فکر کنید با بالاتر رفتن عدد SPF قدرت محافظتی ضد آفتاب و زمان ایمن ماندن پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش هم بیشتر می‌شود. اما این‌طور نیست!
برای مثال اگر میزان SPF در یک ضد آفتاب 100 باشد، طبق فرمول گفته شده، زمان محافظت از پوست باید به 400 دقیقه یا ۷ ساعت برسد!
اما این اتفاق نمی‌افتد چرا که اساسا مدت زمان باقی ماندن و اثرگذاری ضد آفتاب روی پوست بیشتر از 2 تا 3 ساعت نیست. عواملی همچون گرمای بدن و تابش اشعه UV، فیلتر حفاظتی ضد آفتاب را از بین می‌برد. برای همین هم هست که توصیه می‌شود ضد آفتاب‌ها را بعد از ۲ تا ۳ ساعت تمدید کنید.
از سوی دیگر تنها اس پی اف‌ 30 و 50 مورد تایید سازمان غذا و داروی جهانی است چرا که اساسا عمر فیلتر حفاظتی ضد آفتاب نمی‌تواند بیشتر از 3 ساعت باشد.
البته با استفاده از تکنولوژ‌ی‌های جدید در صنعت داروسازی، تولید نسل جدید فیلترهای SPF و ایجاد محافظ گرما در اطراف فیلترهای SPF می‌توان این زمان را تا 4 ساعت هم افزایش داد.
کاری که در تولید ضدآفتاب‌های سان سیف صورت گرفته و حالا  این برند توانسته اولین ضد آفتاب‌ها با ماندگاری 4 ساعته را تولید کند. برای دیدن لیست محصولات سان سیف کلیک کنید.

SPF چیست

انواع مختلف فیلتر SPF چیست؟

فیلترهای اس پی اف از لحاظ مواد به کار رفته در آن‌ها و شیوه عملکرد و نحوه محافظت از پوست به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم می‌شوند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی:

فیلترهای شیمیایی ضدآفتاب همچون تینو سرب S ، سینامات، آووبنزون و اکسی بنزون، با نفوذ محدود و کم به پوست و قرارگیری در زیر لایه شاخی پوست  اشعه‌های UV را جذب کرده و اثر نامطلوب آن‌ها را خنثی می‌کند.

ضد آفتاب‌های فیزیکی:

فیلترهای فیزیکی که از آن‌ها با نام فیلترهای مینرال نیز یاد می‌شود، با قرارگیری بر روی لایه شاخی پوست اشعه‌های UV را منعکس کرده و اجازه نفوذ آن‌ها به پوست را نمی‌دهد. زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید از معمول‌ترین ترکیبات این نوع فیلترها هستند.

جمع‌بندی:

در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف به بررسی ماهیت SPF، نحوه عملکرد آن و انواع فیلترهای حفاظتی در برابر نور خورشید اشاره کردیم.
شما معمولا از ضد آفتاب‌هایی با چه میزان SPF استفاده می‌کنید؟
اگر نظر، تجربه و یا سوالی در این زمسنه دارد لطفا با ما در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید.