داروسازی پارس حیان، " تولیدکننده برتر " به انتخاب انجمن داروسازی ایران

تاثیر نور آبی (Blue Light) بر پوست چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

همه می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض آفتاب و تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید بر پوست، یکی از عوامل مهم و اصلی پیری پوست شامل لک‌های پوستی و چین و چروک، ایجاد لک و آسیب‌های پوستی است.
اما اشعه‌های UV تنها قسمتی از اشعه‌های نامرئی خورشید هستند که می‌تواند سلامتی و شادابی پوست را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی‌که اشعه‌های مرئی خورشید و در این میان نور آبی نیز می‌تواند بر این مسئله تاثیرگذار باشد.
داستان وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید خورشید تنها منبع نور آبی نیست. در واقع همین حالا که مشغول خواندن این مقاله از طریق صفحه مانیتور یا گوشی خود هستید هم از تاثیر نور آبی بر پوست خود در امان نیستید!

در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف می‌خواهیم درباره نور آبی، اثرات آن بر سلامت و زیبایی پوست و راه‌های پیشگیری از این اثرات بیشتر بدانیم.

نور آبی چیست و از چه منابعی ساطع می‌شود؟

اشعه‌های خورشید، به ویژه اشعه ماوراء بنفش (UV)، هنوز به عنوان عامل اصلی پیری پوست در نظر گرفته می‌شوند. اما چند سالی است که نور مرئی خورشید نیز به عنوان یک عامل اضافی در پیری پوست مورد توجه قرار گرفته است.
نور مرئی خورشید با طول موج 400 تا 700 نانومتر حدود 50 درصد از کل تشعشعات خورشیدی را تشکیل می‌دهد.  این نور مرئی با انرژی بالا (HEV) و با طول موج 400 تا 500 نانومتر به عنوان نور آبی شناخته می شود.

علاوه بر نور خورشید، می‌توان از صفحه نمایش‌های دیجیتال چون تلویزیون، مانیتور کامپیوتر و لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه و لامپ‌های LED و فلورسنت به عنوان منابع اصلی نور آبی نام برد.

تاثیر نور آبی بر پوست چیست؟

نور آبی علاوه بر تاثیرات منفی بر بدن همچون اختلالات خواب، خستگی و خشکی چشم، پیری جشم، آب مروارید، سر درد و… اثرات نامطلوبی هم بر روی پوست دارد.
از نتایج ثابت شده تاثیر نور آبی بر پوست می‌توان به ایجاد استرس اکسیداتیو ناشی از افزایش رادیکال‌های آزاد، تخریب آنتی اکسیدان‌ها و تیره شدن رنگدانه‌های پوست اشاره کرد.
مطابق تحقیقات انجام شده در این‌باره می‌توان با اطمینان گفت که تابش نور آبی بر پوست موجب ایجاد و افزایش نقاط و لک‌های تیره (hyperpigmentation) روی پوست می‌شود. عارضه‌ای که به عنوان یکی از مهم‌ترین علائم پیری پوست شناخته شده است. همچنین تابش نور آبی می‌تواند موجب تغییر در لیپیدهای لایه شاخی پوست شده و بر عملکرد سد دفاعی پوست تاثیر بگذارد.
این تاثیرات در کنار آثاری که تابش اشعه‌های UVA و UVB بر پوست دارد می‌تواند پیری زودرس پوست، تخریب کلاژن و الاستین و چین و چروک و افتادگی پوست را نیز رقم بزند.
اگر می‌خواهید درباره تاثیر اشعه‌های UV بر روی پوست بیشتر بدانید، مقاله « چرا استفاده از ضد آفتاب برای حفظ سلامت پوست مهم است؟» را بخوانید.

تاثیر نور آبی بر پوست

چگونه می‌توان تاثیر نور آبی بر پوست را کاهش داد؟

کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و لامپ‌های LED و فلورسنت، کنترل استفاده از وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل و لپ تاپ و یا استفاده از فیلترهای مخصوص نور آبی بر روی نمایشگرها را می‌توان از جمله راه‌های کاهش تاثیر نور آبی بر پوست و چشم دانست.
اما یکی از بهترین راه‌ها برای خنثی کردن آثار نور آبی بر پوست، استفاده از فیلترهای حفاظتی ضد آفتاب است که دارای ترکیباتی از آنتی اکسیدان‌ها نیز باشند. در این میان تاثیر ویتامین B3 و عصاره جلبک سبز آب شیرین تایید شده است.
این کار هم‌زمان از اثر نامطلوب اشعه‌های ماوراء بنفش UVA و UVB بر پوست نیز می‌کاهد. در این میان استفاده از ضدآفتاب‌های فیزیکی که با وجود ترکیباتی مثل دی اکسید تیتانیوم و فرمولاسیون و عملکرد ویژه خود موجب بازتاب اشعه‌های مضر خورشید می‌شوند، بسیار توصیه می‌شود.

سان سیف به عنوان برندی پیشرو و تخصصی توانسته انواع ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی با فاکتور حفاظتی بالا و ماندگاری ۴ ساعته را تولید و به بازار عرضه کند. برای دیدن این محصولات کلیک کنید.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله از بلاگ سایت سان سیف بررسی کردیم که اساسا نور آبی چیست و منابع اصلی نور آبی کدام است؟ همچین در مورد تاثیر نور آبی بر پوست از جمله ایجاد لک و چین وچروک و بهترین راه‌های کاهش این تاثیرات صحبت کردیم.
آیا تا به حال شاهد تاثیر نور آبی بر پوست خود بوده‌اید؟ لطفا اگر تجربه، نظر یا سوالی در مورد نور آبی دارید آن را با ما و دیگران خوانندگان در بخش نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.