سوالات متداول

ضدآفتاب ها به دو نوع فيزيكی و شيميايي تقسيم مي شوند. در ضدآفتاب هاي فيزيكي فقط از فيلترهاي بازتابي مانند زينك اكسايد و دي اكسيد تيتانيوم استفاده شده است و هيچگونه فيلتر شيميايي در آن به كار نرفته است. اين نوع از ضدآفتاب ها جهت افرادي كه به مواد شيميايي ضد آفتاب حساسيت دارند مناسب مي باشد.

N- قبل از قرار گرفت در معرض نور خورشید، مقدار کافی از فرآورده را به طور یکنواخت بر روی سطح پوست مالیده و به خوبی ماساژ دهید. مصرف فرآورده را هر 2 تا 4 ساعت یک بار تجدید فرمایید.

مسئله ديگر در رابطه با ضد آفتاب هاي رنگي يا غير رنگي بودن آن ها مي باشد. امروزه با كاربرد رنگدانه هاي معدني در فرمولاسيون ضدآفتاب ها تلفيقي از كرم ضدآفتاب و كرم پودر فراهم شده است و بانوان گرامي با مصرف اين نوع ضدآفتاب ها مي توانند پوست خود را بي نياز از مصرف كرم هاي پوششـي (Foundation) نمايند. ضمناً آقايان نيز ترجيح مي دهند از ضدآفتاب هاي بدون رنگ استفاده نمايند.

اولين مشخصه يك ضدآفتاب خوب آن است كه داراي قدرت حفاظتي مناسب (حداقل 30-25) باشد. يك ضدآفتاب مناسب باید قادر به محافظت پوست در تمام طول موج های اشعه ماوراء بنفش بـاشد (Broad Spectrum، يعني هم UVA و هم UVB را پوشش دهد). مواد تشكيل دهنده يك ضدآفتاب به هيچ وجه نبايد در اثر مواجه شدن با اشعه UV دچار تجزيه گردند (Photo Stable). همچنين بايد از مقاومت نسبي نسبت به شستشو و تعريق برخوردار باشد (Water & Perspiration Resistant). مواد تشكيل دهنده يك ضدآفتاب نبايد اثرات سمي روي پوست داشته باشد (Non Toxic). از آنجا كه نوع پوست افراد متفاوت مي باشد بايد تنوع ضدآفتاب به نحوي باشد كه هر فرد با هر نوع پوستي بتواند از آن ها استفـاده نمايد.

اطمینان پیدا کنید که کرم ضد آفتاب فاکتور حفاظتی SPF 30 یا بالاتر را دارا باشد. عدد SPF سطح مقاومتی که ضد آفتاب در برابر اشعه‌های UVB دارد نشان می‌دهد. عدد SPF بالاتر به معنی مقاومت بیشتر است، اما هرقدر این مقاومت بالاتر برود، تفاوت چشمگیری نخواهد داشت. برای مثال ضدآفتاب با SPF 15، حدود 93% از اشعه‌های UVB را فیلتر می‌کند، در حالی که ضد آفتاب باSPF 30 ، حدود 97%،SPF 50 حدود 98%،SPF 100 ، حدود 99%. این را به یاد داشته باشید که هیچ کرم ضد آفتابی از پوست شما کاملا محافظت نمی‌کند. برای بهترین نتیجه‌گیری، کرم ضد آفتاب را حداقل هر 2 ساعت و در زمان تعرق و شنا حتی بیشتر تجدید کنید.